O Τομέας Δράσης Ιατρικής Εκπαίδευσης οραματίζεται τη βέλτιστη επαγγελματική και προσωπική ανάπτυξη των φοιτητών/τριών Ιατρικής, ώστε να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους ως μελλοντικοί γιατροί για την καλύτερη υγειονομική περίθαλψη παγκοσμίως. Δημιουργήθηκε από τους πρώτους το 1951 με την ίδρυση της IFMSA, αντανακλώντας την ανάγκη των φοιτητών/-τριων Ιατρικής παγκοσμίως και διαχρονικά να βελτιώσουν την εκπαίδευση τους. Σκοπό του Τομέα Δράσης Ιατρικής Εκπαίδευσης αποτελεί η δημιουργία βιώσιμων αλλαγών σε όλον τον κόσμο, στους εαυτούς μας, ως φοιτητές/τριες Ιατρικής, στις επόμενες γενιές, στους μελλοντικούς ασθενείς και στην κοινωνία, ως τελικό αποδέκτη των των υπηρεσιών και παροχών υγείας.
Δομή
Ο Τομέας Δράσης συντονίζεται πανελληνίως από τον/την Πανελλήνιο/α Υπεύθυνο/η Ιατρικής Εκπαίδευσης (National Officer on Medical Education – NOME), ενώ οι τοπικές αρμοδιότητες μοιράζονται στους/στις Τοπικούς Υπευθύνους Ιατρικής Εκπαίδευσης (Local Officers on Medical Education – LOMEs) οι οποίοι/-ες μεταφέρουν το πνεύμα της Ιατρικής Εκπαίδευσης στις Τοπικές τους Επιτροπές.
Ακόμα, μέλη του τομέα είναι εκπαιδευτές ομοταγούς εκπαίδευσης πάνω σε ζητήματα Ιατρικής Εκπαίδευσης, άτομα τα οποία έχουν λάβει ειδική κατάρτιση στη μη τυπική μάθηση ενηλίκων, καθώς και σε θεματικές Ιατρικής Εκπαίδευσης.
Φυσικά οποιος/α φοιτητής/τρια Ιατρικής το επιθυμεί μπορεί να γίνει μέλος της ομάδας του Τομέα Δράσης.
Θεματικές
O Τομέας Δράσης Ιατρικής Εκπαίδευσης πραγματεύεται και ασχολείται με θεματικές που αφορούν τα συστήματα ιατρικής εκπαίδευσης (Medical Education Systems) και την εκμάθηση των ιατρικών δεξιοτήτων (Teaching Medical Skills).
Εμπλοκή των φοιτητών/-τριων στην Εκπαίδευση τους (Student involvement in Medical Education)
Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Προγράμματος Σπουδών (Curriculum design/development)
Διασφάλιση ποιότητας και διαπίστευση (Quality assurance and accreditation)
Τυπική/μη τυπική μάθηση (Non formal/informal education)
Κοινωνική Λογοδοσία (Social Accountability)
Πρώτες Βοήθειες/BLS
Χειρουργικές Δεξιότητες
Λήψη Ιστορικού
Ερμηνεία διαγνωστικών εξετάσεων
Ήπιες Δεξιότητες για επαγγελματίες υγείας
Διεθνή Δίκτυα
Ο Τομέας Δράσης αντιστοιχεί στην Standing Committee on Medical Education (SCOME) της IFMSA και στο Medical Education Pillar της EMSA.
Προγράμματα & Δράσεις
Σε ένα αγροτικό ιατρείο ο/η γιατρός θα κληθεί να αντιμετωπίσει πολλές προκλήσεις, να αναλάβει πρωτοβουλίες και να πάρει αποφάσεις που θα είναι κρίσιμες για τον/την ασθενή του. Ωστόσο, βασικές κλινικές δεξιότητες που είναι απαραίτητες, τόσο για την καθημερινή Ιατρική πράξη στο Αγροτικό Ιατρείο, όσο και για πιο επείγουσες καταστάσεις, δεν διδάσκονται επαρκώς από τις Ιατρικές Σχολές.
Tο Summer School είναι ένα πενθήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο με πλήθος θεματικών και μεθόδων που αποσκοπεί στην προετοιμασία πεμπτοετών και εκτοεκτών φοιτητών/-τριων Ιατρικής για τη μελλοντική υπηρεσία υπαίθρου και την παροχή των απαραίτητων θεωρητικών και πρακτικών γνώσεων.
Πραγματοποιείται εδώ και 4 χρόνια σε συνεργασία με το Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
To Summer School αποτελείται από ομιλίες, workshops, καθώς και βιωματικά σεμινάρια ομοταγούς εκπαίδευσης (Peer Education). Στα πλαίσια αυτών, οι συμμετέχοντες εκπαιδεύονται όσον αφορά την παθολογία και την αντιμετώπιση περιστατικών, εξασκούνται οι ίδιοι με τη χρήση ειδικού εξοπλισμού (π.χ. Συρραφή τραύματος, Επιδεσμολογία, Καρδιοαναπνευστική αναζωογόνηση, φάρμακα πρώτης γραμμής, διαχείριση πολυτραυματία κ.α.) και αναπτύσσουν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες με έμφαση στην ενσυναισθητική προσέγγιση του ασθενούς. Παράλληλα, το πρόγραμμα στοχεύει στη γνωριμία των φοιτητών με τον τρόπο λειτουργίας ενός Αγροτικού Ιατρείου, καθώς και με τα καθήκοντα, τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα του αγροτικού ιατρού.
Εξωτερικοί Συνεργάτες
Προς επίτευξη των στόχων του προγράμματος και της κατάρτισης των μελλοντικών αγροτικών Ιατρών, η HelMSIC συνεργάζεται με πλήθος κλινικών του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Ιωαννίνων, με την Ελληνική Εταιρεία Επείγουσας Προνοσοκομειακής Φροντίδας (ΕΕΕΠΦ), το HelMSIC Alumni Network, καθώς και το Κέντρο Υγείας Κόνιτσας.
Το Hard Skills Academy είναι ένα διήμερο workshop κλινικών δεξιοτήτων που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2024 σε Ιατρικές Σχολές της Ελλάδας.
Το πρόγραμμα αποσκοπεί στην Εκπαίδευση των συμμετεχόντων σε πρακτικές κλινικές δεξιότητες, την εκμάθηση βασικών θεωρητικών γνώσεων αναφορικά με τα πιο συχνά περιστατικά που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν ως φοιτητές και νέοι ιατροί, καθώς και τη συνειδητοποίηση του ρόλου τους ως διαμορφωτές της εκπαίδευσης τους.
Σε αυτό, φοιτητές/-τριες Ιατρικής όλων των ετών έχουν την ευκαιρία να εκπαιδευτούν πάνω σε βασικές κλινικές δεξιότητες, όπως η συρραφή τραύματος, η τοποθέτηση γύψου, ο καθετηριασμός της κύστης, η ερμηνεία ΗΚΓ, η ανακοίνωση δυσάρεστων νέων, η διαχείριση αεραγωγού κ.ά. Το Hard Skills Academy περιλαμβάνει επίσης σύντομο forum, όπου οι συμμετέχοντες/ουσες συζητούν όλοι/ες μαζί για την εκπαίδευση τους και πώς αυτή θα μπορούσε να βελτιωθεί.
Φέτος το Hard Skills Academy πραγματοποιήθηκε σε 6 από τις 7 Ιατρικές σχολές, εκπαιδεύοντας πάνω από 350 φοιτητές/-τριες, σε περίπου 10 διαφορετικά workshops.
Εξωτερικοί Συνεργάτες
Αρωγός στη διεξαγωγή του Hard SKills Academy ήταν οι Πανεπιστημιακές Κλινικές των Ιατρικών Σχολών, αλλά και η ίδιες οι Ιατρικές Σχολές και ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών παρέχοντας την αιγίδα τους.
Τα Peer Education Trainings αποτελούν εκπαιδευτικά και ενημερωτικά σεμινάρια ομοταγούς εκπαίδευσης (peer education trainings) ήπιων δεξιοτήτων, πάνω σε θεματικές σημαντικές για την άσκηση του Ιατρικού επαγγέλματος. Απευθύνονται σε φοιτητές/-τριες κλινικών ετών και έχουν ως στόχο την εξοικείωση των φοιτητών Ιατρικής με τις ήπιες δεξιότητες και τη σημασία τους, την ανάδειξη της ομοταγούς εκπαίδευσης ως μέθοδος μετάδοσης γνώσεων στην ακαδημαϊκή κοινότητα και την ενσωμάτωση ήπιων δεξιοτήτων στην Ιατρική Εκπαίδευση των φοιτητών.
Οι ήπιες δεξιότητες που ασκούνται οι φοιτητές/τρις αφορούν τις εξής θεματικές;
- Κοινοποίηση Δυσάρεστων Νέων (Breaking Bad News)
- Διεπιστημονική Συνεργασία (Interprofessional Collaboration)
- Επικοινωνιακές Δεξιότητες προς Αλλαγή Συμπεριφοράς (Communication Skills for Behavioral Change)
Στο κάθε training συμμετέχει το σύνολο των ατόμων που ασκούνται σε μία συνεργαζόμενη με τη HelMSIC κλινική, στα πλαίσια της κλινικής τους άσκησης στην συγκεκριμένη κλινική.
Το περιεχόμενο έχει δομηθεί με τη βοήθεια επιστημονικών υπευθύνων σχετικών με το ιατρικό αντικείμενο και πιστοποιημένων soft skills trainers της HelMSIC, με στόχο την καλύτερη δυνατή ανταπόκριση στις ανάγκες των φοιτητών Ιατρικής.